دسته‌بندی نشده

پلاستر چیست؟

پلاستر چیست

یکی از متداول‌ترین و کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی که از آن به منظور عایق‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان استفاده می‌شود، پلاستر است. استفاده از انواع پلاستر به زمان‌های قدیم برمی‌گردد و افزایش ایمنی، افزایش مقاومت ساختمان در برابر رطوبت، ضربه، زلزله و سایر عوامل نامساعد محیطی از مزایای استفاده از پلاستر است. اما پلاستر چیست، پلاستر سیمان متری چند است، بهترین جایگزین پلاستر سیمان چیست، برای دریافت پاسخ این سوالات تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بیشتربخوانید: جایگزین والپست چیست؟

معرفی پلاستر

خرید پلاستر

از متریال‌های مهم که در حال حاضر در ساخت بیشتر سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، پلاستر است. به طور ساده پلاستر را می‌توان اینطور تعریف کرد، پلاستر خمیری است که به صورت یک لایه نازک به عنوان پوشش بر روی سطوح قرار می‌گیرد. مواد پودری پلاستر در طی فرایندی به یک خمیر تبدیل شده و پس از قرار گرفتن بر روی سطوح، زمانی که در مجاورت هوا قرار می‌گیرد، در مدت زمان کوتاهی خشک می‌شود. از این متریال به عنوان عایق با اهداف مختلفی استفاده می‌شود. پلاستر می‌تواند از اتلاف انرژی جلوگیری کند، زیبایی بیشتری را به سازه ببخشد، به عنوان عایق حرارتی کاربرد دارد و ایمنی سازه را افزایش می‌دهد. با توجه به مزیت‌ها و ویژگی‌هایی که این متریال دارد، می‌توان آن را برای پوشش دیوارهای داخلی و خارجی هر نوع سازه‌ای استفاده کرد. پلاستر در انواع مختلفی تولید می شود، تا هر یک برای هدف خاص شما بهترین نتیجه را ارائه دهد.

بیشتربخوانید: ابزار مورد نیاز برای ساختمان سازی

انواع پلاستر ساختمان

قیمت پلاستر

اینکه پلاستر چیست و چه انواعی دارد به شما کمک می‌کند تا بهترین و کاربردی‌ترین پلاستر را متناسب با نیاز خود خریداری کنید. انواع پلاستر به صورت زیر است:

1ـ پلاستر گچی

شاید برایتان سوال شده باشد که گچ پلاستر چیست و از چه موادی تشکیل شده است، در پاسخ به این سوال باید گفت این پلاستر بر پایه گچ بوده و از آبگیری گچ معدنی به وجود می‌آید. این پلاستر پودری سفید رنگ بوده و پس از ترکیب با آب، برای پوشش دیوارهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2ـ پلاستر آهکی

برای ساخت پلاستر آهکی از آهک، ماسه و آب استفاده شده که نسبت ماسه و آهک با هم برابر است. استحکام و دوام پلاستر آهکی از پلاستر گچی بیشتر بوده و از آن برای مقاوم سازی کف و سقف ساختمان استفاده می‌شود.

3ـ پلاستر سیمانی

پلاستر سیمانی از مقداری ماسه، سیمان سفید یا سیاه و آب تشکیل شده است. مقاومت این نوع پلاستر از پلاستر گچی و آهکی بیشتر بوده و گزینه مناسبی جهت محافظت و مقاوم سازی دیوارهای خارجی است.

4ـ پلاستر ضد آب

یکی از بهترین و مقاوم‌ترین پلاسترهای استفاده شده در صنعت ساختمان‌سازی پلاستر ضد آب است. این نوع پلاستر به صورت ملات آماده به فروش رسیده و در مقایسه با دیگر پلاسترها گرانتر است. عایق سازی استخرها و دیوارهای زیرزمین، آب‌بندی انواع آبنماها و دیوارهای پشت‌بام از موارد کاربرد پلاستر ضد آب است. این پلاستر قابل شست و شو بوده و مقاومت بالایی در برابر سایش، نور خورشید و شرایط نامساعد جوی دارد. از پلاستر ضد آب می‌توان به جای موزاییک نیز استفاده کرد.

کاربردهای انواع پلاستر

منظور از پلاستر، مصالح ساختمانی بوده که به صورت یک لایه نازک بر روی دیوار و یا دیگر بخش‌های ساختمان اعمال می‌کنند. استفاده از پلاستر گچی بهترین گزینه برای پلاسترکاری دیوار  بوده چرا که علاوه بر محافظت دیوار در برابر گرما و سرما در زیبایی نیز نقش دارد. از پلاستر سیمان نیز به منظور عایق سازی پوشش خارجی دیوار و عدم نفوذ آب باران، رطوبت و سایر عوامل خارجی استفاده می‌شود. کف سازی با گچ و سیمان، عایق سازی ستون، دیوار و سقف از دیگر کاربردهای پلاستر است.

دستگاه پلاستر سیمان چیست؟

علاوه بر روش دستی امروزه پلاستر را با استفاده از دستگاه پلاستر سیمان بر روی بخش‌های مختلف ساختمان اعمال می‌کنند. ملات‌پاش و شاتکریت دو دستگاه کاربردی برای اجرای پلاستر سیمان سفید و سیاه هستند. از مزایای پلاستر سیمان با دستگاه نسبت به پلاستر دستی می‌توان به صرف زمان کوتاه‌تر و کیفیت بالای کار اشاره کرد. پلاستر سیمان سفید در مقایسه با سیمان سیاه گرانتر بوده و جهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها توصیه می‌شود فقط در بخش‌هایی از ساختمان که پلاستر به عنوان بخش رویی اعمال می‌شود، از پلاستر دیوار سیمان سفید استفاده کنید. همچنین جهت پلاستر سازی روی دیوار می‌توانید از پلاستر طرح سنگ و پلاستر سیمان طرح‌ دار استفاده کنید که علاوه بر محافظت از دیوار و افزایش ایمنی، زیبایی قابل توجهی به دیوار شما می‌بخشد.

قیمت پلاستر سیمان

قیمت پلاستر سیمان

یکی از سوالات مهمی که قبل از خرید پلاستر سیمان برای کارفرمایان و مهندسین ساختمان پیش می‌آید این است که پلاستر سیمان متری چند است و چه عواملی بر قیمت پلاستر سیمان تاثیر گذارند؟

بیشتر بخوانید: وال مش چیست؟

1ـ نوع پلاستر

پلاسترها انواع مختلفی داشته و بر پایه سیمان، گچ و آهک ساخته می‌شود. باکیفیت‌ترین، بادوام‌ترین و در عین حال گرانترین پلاستر استفاده شده در ساختمان سازی پلاستر ضد آب است. پلاسترهای سیمانی با وجود کارایی فوق‌العاده و استحکامی که به ساختمان شما می‌دهند، به صرفه‌ترین نوع پلاستر موجود در بازار هستند.

2ـ روش پلاسترکشی

پلاسترکشی بر روی دیوار و دیگر بخش‌های ساختمان به دو صورت دستی و ماشینی انجام می‌گیرد. پلاستر سیمان با دستگاه به دلیل استفاده از تجهیزات و ابزارهای خاص، هزینه‌های بیشتری نسبت به پلاسترکشی دستی دارد اما نتیجه کار بسیار تمیز و باکیفیت‌تر است.

3ـ متراژ و بخش‌های پلاسترکشی

اینکه کدام قسمت‌ها و چه متراژی از ساختمان پلاسترکشی شود، به صورت مستقیم بر روی قیمت پلاستر تاثیر می‌گذارد. یکی از راه‌های کاهش هزینه پلاسترکشی استفاده از سیستم وال مش نواری است. با استفاده از سیستم وال مش نواری پلاستر‌ فقط بر روی نوارها انجام شده و هزینه ناشی از پلاسترکشی کاهش می‌یابد.

4ـ ضخامت پلاستر

ضخامت پلاستر سیمان ۱۲ تا ۲۰ میلی‌لیتر بوده که به صورت دستی و یا توسط دستگاه اعمال می‌شود. هر چه ضخامت پلاستر اعمال شده بیشتر باشد، متراژ آن بیشتر بوده که نتیجه آن افزایش هزینه پلاسترکشی است و بالعکس.

بهترین جایگزین برای پلاستر سیمان چیست؟

پلاستر چیست

شاید برای شما هم سوال شده باشد که پلاستر سیمان چیست و چه جایگزینی برای آن پیشنهاد می‌شود؟

پلاستر سیمان یکی از بهترین و کاربردی‌ترین انواع پلاستر موجود در بازار بوده که به منظور افزایش ایمنی و درزگیری قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود. قیمت بالای پلاستر سیمان سبب شده تا افراد به فکر پیدا کردن جایگزینی برای پلاستر سیمان بیفتند. دود سیلیکا، تفاله، سنگ رس سوزانده شده و خاک رس بهترین جایگزین پلاستر سیمان هستند. این مصالح با وجود قیمت پایین‌تر نسبت به سیمان می‌توانند ایمنی و استحکام بالایی در انواع بتن، دیوار، کف و سقف ساختمان‌ها ایجاد کنند.

منظور از پلاستر نوع s سفید چیست؟

پلاستر نوع s سفید همان پلاستر سیمان سفید بوده که از آن به منظور عایق‌سازی و پوشش دیوار و سقف سازه استفاده می‌شود. این نوع پلاستر شامل مصالحی همچون سیمان سفید، ماسه شسته شده و آب بوده که می‌توان آن را به صورت دستی و یا با استفاده از دستگاه اجرا کرد. پلاستر نوع s سفید مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و رطوبت دارد به همین دلیل گزینه مناسبی برای پلاسترکشی ساختمان‌های واقع در مناطق مرطوب، حمام و دستشویی است. مقاومت بالا در برابر ترک خوردگی و درزگیری قسمت‌های مختلف ساختمان از دیگر ویژگی‌های پلاستر سیمان سفید نوع s است.

سخن پایانی

بیشتر بخوانید: تفاوت میلگردبستر و والپست

افزایش ایمنی و مقاومت ساختمان از اهداف اصلی کارفرمایان و مهندسین ساختمان بوده که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از متدوال‌ترین مصالح ساختمان‌سازی که نقش عمده‌ای در افزایش ایمنی، حفاظت و زیباسازی سازه دارد، پلاستر است. پلاستر انواع مختلفی داشته و به صورت دستی و یا توسط دستگاه برروی قسمت‌های مختلف ساختمان از جمله دیوار، کف و سقف اعمال می‌شود. در این مقاله پیرامون موضوعاتی همچون پلاستر چیست، چه انواعی دارد و قیمت آن چقدر است، صحبت کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *