وال پست

اجرای صحیح وال پست

وال پست

وال پست نوعی سازه فولادی است که برای مقاوم سازی دیوارهای ساختمان در برابر زلزله استفاده می شود. وال پست می تواند به صورت یک تکه یا منقطع باشد و در ابعاد و ضخامت های مختلف تولید می گردد. وال پست معمولاً از ورق فولادی گالونیزه یا سیاه خم شده و با روش های مختلف به دیوار و سازه اصلی متصل می شود. نحوه اجرای صحیح وال پست به مواردی بستگی دارد که در این مطلب به آن اشاره خواهد شد.

ساخت وال پست

وال پست می تواند از مقطع فولادی یا بتنی باشد و به شکل قائم یا افقی قرار گیرد. وال پست با کاهش طول آزاد دیوار و افزایش صلبیت سازه، عملکرد دیوار در برابر بارهای دینامیک نظیر باد و زلزله را بهبود می بخشد. برای ساخت وال پست، می توان از مواد مختلفی استفاده کرد. برخی از این مواد عبارتند از:

  • نبشی آهنی: این ماده یکی از رایج ترین مواد برای ساخت وال پست است که به دلیل شکل قاب مانند و مقاومت بالا، کاربرد زیادی دارد.
  • قوطی پروفیل: این ماده یک مقطع فولادی با شکل مستطیلی یا مربعی است که برای ساخت وال پست عمودی یا افقی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ناودانی: این ماده یک مقطع فولادی با شکل حرف U یا C است که برای ساخت وال پست افقی یا ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بتن: این ماده یک مخلوط از سیمان، شن، ماسه و آب است که برای ساخت وال پست بتنی مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه اجرای صحیح وال پست

نحوه اجرای صحیح وال پست بستگی به نوع سازه و نوع وال پست دارد. به طور کلی، برای اجرای وال پست، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • تعیین محل وال پست بر اساس نقشه های طراحی و محاسبات سازه.
  • نصب پلیت های اتصال وال پست به تیرها یا دال ها در کف و سقف، پیش از بتن ریزی یا پس از آن با استفاده از رول بولت یا جوشکاری.
  • انتخاب نوع و مقطع وال پست بر اساس نوع سازه و بارهای وارد بر آن. می توان از نبشی آهنی، قوطی پروفیل، ناودانی یا بتن مسلح استفاده کرد.
  • نصب وال پست در محل مشخص شده و اتصال آن به پلیت ها و دیوارها با استفاده از جوشکاری، میخکوبی، بستها یا میلگرد ها.
  • انجام آزمون های کنترل کیفیت و ایمنی بر روی وال پستها و اطمینان از مطابقت آنها با ضوابط و استاندارد های مربوطه

وال پست در چه قسمت هایی از ساختمان اجرا می گردد؟

وال پست یک المان غیر سازه ای است که برای اتصال و ایمن سازی دیوارها به اسکلت ساختمان استفاده می شود. وال پست می تواند در موارد زیر در یک ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.

  • در میانقاب های سازه ای و غیر سازه ای، برای افزایش صلبیت و مقاومت دیوارها در برابر بارهای دینامیک نظیر باد و زلزله.
  • در تقاطع دیوارهای غیر سازه ای، برای جلوگیری از ریزش و تخریب دیوارها در هنگام زلزله.
  • در کنار بازشوهای دیوارهای غیر سازه ای، برای ایجاد پیوند بین دیوار و بازشو و کاهش تنش های ناشی از تغییر شکل بازشو.
  • در جان پناه های دیوار های غیر ساز های، برای ایجاد فضای امن برای ساکنان در هنگام زلزله و حفاظت از آنها در برابر سقوط دیوار.
  • در دیوارهایی که طول دهانه آنها بیش از حد مجاز باشد، برای کاهش طول آزاد دیوار و افزایش مقاومت آن در برابر بارهای عمودی و خمشی.

آیا اجرای صحیح وال پست راحت است؟

قیمت والپست

اجرای صحیح وال پست، بسته به نوع سازه، نوع وال پست، ضوابط طراحی و اجرا، تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز، مهارت و تجربه اجراکنندگان و نظارت کنندگان، می تواند راحت یا سخت باشد. به طور کلی، اجرای وال پست های جدید و آماده راحت تر و سریع تر از والپست های سنتی است. در صورت اجرای وال پست آماده، می توانید به راحتی نوار وال پست را با دستگاه فرز رونیکس به ارتفاع دیوار مورد نظر برش دهید. اما اجرای وال پستهای سنتی نیاز به رعایت ضوابط اجرایی بسیار دقیق و استفاده از پلیت ها، میلگرد ها، جوشکاری، پیچ و مهره و سایر اتصالات دارد. بنابراین، اجرای صحیح وال پست راحت یا سخت بودن آن به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان به طور قطعی پاسخ داد.

برای اجرای صحیح وال پست به چه مواد دیگری نیاز است؟

برای اجرای صحیح وال پست، علاوه بر موادی که برای ساخت وال پست خود استفاده می شود، به مواد دیگری نیز نیاز است. به عنوان مثال به پلیت های اتصال نیاز است. این مواد ورقه ای فولادی هستند که برای اتصال وال پست به تیرها یا دال ها در کف و سقف نصب می شوند. پلیت ها باید با رول بولت یا جوشکاری به تیرها یا دال ها متصل شوند. همچنین به میلگردها نیز نیاز است. میلگردها،  موادی فولادی هستند که برای اتصال وال پست به دیوارها یا پلیت ها استفاده می شوند. میلگردها باید با جوشکاری یا سیم آرماتوربندی به وال پست یا پلیت ها متصل شوند. همچنین بست ها نیز در اجام این کار نیاز است. بست ها نیز قطعات فولادی هستند که برای اتصال دو دیوار مجزا به یکدیگر استفاده می شوند. بست ها باید با میخکوب یا جوشکاری به دیوارها متصل شوند. در نهایت برای اجرای صحیح وال پست به رزین اپوکسی نیاز است. این ماده یک چسب صنعتی است که برای اتصال وال پست الیافی به سطح مورد نظر استفاده می شود. رزین اپوکسی باید به صورت یکنواخت و بدون حباب روی سطح پخش شود.

سخن آخر

نصب وال پست یکی از مراحل اجرایی ساختمان است که برای اتصال و ایمن سازی دیوارها به اسکلت ساختمان انجام می شود. برای نصب و اجرای صحیح وال پست، باید ابتدا محل وال پست را بر اساس نقشه های طراحی و محاسبات سازه تعیین کرده و پلیت های اتصال را در کف و سقف نصب کنید. سپس باید نوع و مقطع وال پست را بر اساس نوع سازه و بارهای وارد بر آن انتخاب کنید و آن را به پلیت ها و دیوارها با استفاده از جوشکاری، میخکوبی، بست ها یا میلگردها متصل کنید. در نهایت باید آزمونهای کنترل کیفیت و ایمنی را بر روی وال پستها انجام دهید و از مطابقت آنها با ضوابط و استانداردهای مربوطه اطمینان حاصل کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *